دوشنبه 28 مرداد 1398





















يکشنبه 3 ارديبهشت 1396 - 20:47
به بهانه شهادت امام كاظم (ع)؛
تأملى در مجازات زندان

 

از ويژگي‌هاي اختصاصى زندگى امام موسى كاظم، زندان طولانى است كه تحمل فرمودند. برخى از اقوال مختلفى كه در مورد مدت آن ذكر شده، برداشت کرده‌اند كه زندان ابد بوده است. در دعايى كه به آن حضرت در زندان و درحالي‌که در سجده بوده‌اند، منسوب شده، آمده است:

«اى ذليل كننده هر ستمگر و عزيز كننده هر خوار، به‌حق خودت سوگند كه طاقتم طاق شد، پس بر محمّد و خاندانش درود فرست و گشايشى در كار من ايجاد كن.»

دعا گوياى سختي‌هاي غيرقابل‌تصور زندان است.

سِجن به معناى نگهدارى انسان در محيط بسته و غيرقابل‌خروج يا به تعبير ما زندان، از تعابيرى است كه هرچند بار كه در قرآن ذکرشده، روايتگر شيوه رفتار هيچ‌يک از انبياء نيست و نقل رفتارهاى حاكمان و فراعنه است و كسى از اين واژه در قرآن استنباط جواز زندان به‌مثابه كيفر نكرده است. در تمامى مواردى كه از ادله استنباط جواز شده است واژه حبس، به‌کاررفته كه غير از سِجن است. هم در كاربرد و هم در كاركردِ اين نهاد كيفرى يا مراقبتى! و درعين‌حال موارد آن بسيار محدود و البته منصوص است.

گفته‌اند شيوه نگهدارى در زندان آن‌گونه كه امروز رايج است و يا در دوران حاكمان آن روزگاران رايج بوده، همچون زندان موسى بن جعفر عليهماالسلام، در زمان پيامبر اكرم (ص) به‌هيچ‌وجه وجود نداشته و محبوسان را يا در دهليز مساجد مراقبت مي‌کرده‌اند و يا مدعى او را مراقبت مي‌کرده است. بسيارى از فقيهان در تجويز زندان به‌مثابه كيفر تعزيرى احتياط بسيار کرده‌اند؛ و مدت‌ها، نهادهاي نظارت شرعى همچون شوراى نگهبان بااحتياط با اين امر مواجه مي‌شدند، اما نمي‌دانيم چه رويكردى سبب شد تا استفاده از زندان، كيفر غالب تعزيرى شد و مدت آن نيز بسيار افزايش‌يافته است، امروز قانون‌گذار جمهورى اسلامى از حبس بيش از 25 سال سخن گفته است بدون آنکه سقف آن را مشخص كند، درحالي‌که در برخى كشورها حتى مانند افغانستان حبس بين 16 تا 20 سال را حبس ابد تعريف کرده‌اند، حال آنکه در نظام حقوقى شرعى ما كسى ترديد نكرده است كه حبس ابد تعزيري روا نيست!

زندان، نهادى است كه اگر روزگارى در غرب بهترين كيفر شناخته شد امروز، با فجايعى مواجه است كه عالمان فن، در پى ترويج جايگزين‌هاي آن هستند امرى كه قانون‌گذار ما براى آن تلاش كرده است، ولى كار قانون‌گذار ما ازآن‌رو قابل تأمل است كه خود از يک‌سو آن را بسط مي‌دهد و از سوى ديگر دنبال جايگزين مي‌رود، از يک‌سو به آن اصالت مي‌دهد و از سوى ديگر دنبال تبديل مي‌گردد. مگر زندان اصالت دارد كه براى تغيير و تبديل آن، به‌عنوان ثانوى تلاش مي‌کنيم؟!

آزادى مقوم هويت انسان و كليد مسئوليت اوست، گاهى حريم اختيارات حكومت در سَنجه اصالت آزادى، مورد داورى قرار مي‌گيرد. چرا براى هر اتفاقى در جامعه، آزادى او را بايد سلب كرد؟

نظر شما نظر شما نسخه مناسب چاپنسخه مناسب چاپ

 






اخبار
  • جماران - انتقاد غلامحسين الهام از قوه قضاييه در خصوص ليست محدود وکلاي متهمان سياسي
  • شفقنا - غلامحسين الهام از محدوديت ليست وکلاي مورد تاييد قوه قضاييه انتقاد کرد
  • خبر فوري - انتقاد غلامحسين الهام از قوه قضاييه در خصوص ليست محدود وکلاي متهمان سياسي
  • ايلنا - غلامحسين الهام: تشريفات مراسم تحليف موضوعي کاملاً حقوقى است و نبايد به تحليل‌هاي سياسى آميخته شود
  • رجانيوز - مقايسه تحليف خاتمي در مجلس ششم با تحليف روحاني در مجلس دهم؛ واکنش عضو سابق شوراي نگهبان به عدم حضور اعضاي اين شورا در مراسم تحليف: اعتبار و رسميت جلسه تحليف على‎القاعده مخدوش است
  • انتخاب - سخنگوي احمدي نژاد اعتبار مراسم تحليف را زيرسوال برد!
  • ايلنا - غلامحسين الهام: اعتبار و رسميت جلسه تحليف بخاطر غيبت فقهاي شوراي‌نگهبان مخدوش است
  • تابناک - ادعاي غلامحسين الهام درباره تحليف روحاني
  • خبرنامه صادق - تکريم و معارفه مدير سابق و جديد گروه حقوق جزا برگزار شد/ دکتر غلامحسين الهام مدير جديد گروه
  • نُهِ دَه - هماهنگي الهام و نيکزاد با احمدي نژاد براي نامزدي در انتخابات تکذيب شد
  • بایگانی اخبار

    © غلامحسین الهام 1388
    نقل مطالب با ذکر منبع آزاد است